Hrvatska povijest rap glazbe: Razvoj i utjecaj
Written by Andrea on 01/07/2024
Hrvatska rap scena, iako relativno mlada u usporedbi s globalnim hip-hop fenomenom, ima bogatu i dinamičnu povijest. Razvoj rap glazbe u Hrvatskoj može se pratiti od sredine 1980-ih do danas, s brojnim usponima i padovima, ali uvijek s izraženim entuzijazmom i kreativnošću umjetnika koji su oblikovali scenu.
Početci hip-hopa u Hrvatskoj
Hip-hop je stigao u Hrvatsku sredinom 1980-ih godina, najprije putem inozemnih časopisa i filmova koji su mlade upoznavali s breakdanceom. Rap je dolazio iz etera Radija 101, gdje je 1984. Slavin Balen pokrenuo prvu rap emisiju “Electro Funk Premijera”. U to doba, nitko nije točno znao što je rap, pa su koristili pojam electrofunk. Grafiti scena također je počela rasti, iako je mnogo radova uništeno uoči Univerzijade 1987. godine.
Scena je do početka 1990-ih godina nailazila na mnoge poteškoće, uključujući nerazumijevanje i nedostatak informacija. No, poklonici supkulture nisu odustajali. Prva hip-hop radioemisija u Hrvatskoj, “Blackout Rap Show”, počela je s emitiranjem 1993. godine na Radiju 1. Voditelji Filip Ivelja (Phat Phillie) i Kristijan Frković (Frx) značajno su utjecali na razvoj i stanje scene, kao i na status hrvatske hip-hop scene u Europi i svijetu.
Razvoj kroz 1990-e
Tijekom ratnih godina, hip-hop scena suočavala se s mnogim izazovima, uključujući nedostatak sredstava i opće nerazumijevanje javnosti. Ipak, entuzijasti su ustrajali, a ključnu ulogu u razvoju scene odigrali su DJ-evi Filip Ivelja (Phat Phillie) i Kristijan Frković (Frx) sa svojom emisijom “Blackout Rap Show” na Radiju 1, koja je počela s emitiranjem 1993. godine. Emisija je postala centar okupljanja za mnoge mlade rapere i DJ-eve te je značajno utjecala na širenje hip-hop kulture u Hrvatskoj.
Tram 11: Pioniri hrvatskog rapa
Jedno od najvažnijih imena hrvatske rap glazbe je Tram 11, duo kojeg čine Nenad Šimun (Target) i Srđan Ćuk (General Woo). Osnovani 1996. godine, Tram 11 su 1997. izdali svoj prvi singl “Hrvatski velikani” koji je odmah postao hit. Njihov debitantski album “Čovječe ne ljuti se” (1999.) postigao je veliki uspjeh, a pjesme poput “Kaj ima lima?”, “Crna kronika” i “Pad sistema” postale su klasici hrvatskog rapa. Tram 11 su svojim tekstovima kritizirali društvene probleme, korupciju i nepravdu, te su time privukli široku publiku. Drugi album “Vrućina gradskog asfalta” (2000.) također je bio vrlo uspješan, a duo je ostao simbol hrvatskog rapa.
Bolesna braća: Kraljevi mašte i humora
Bolesna braća, koje čine David Vurdelja (Baby Dooks) i Pero Radojčić (Bizzo), su svojim humorističnim i satiričnim pristupom donijeli svježinu na hrvatsku rap scenu. Njihov debitantski album “Lovci na šubare” (2000.) postao je hit, a pjesme poput “Čiča miča” i “Lovačke priče” osvojile su publiku. Bolesna braća su se istaknuli svojim duhovitim tekstovima i originalnim glazbenim stilom, a njihovi albumi “Radio Fanfara” (2003.) i “Veliki umovi 21. stoljeća” (2010.) potvrđuju njihovu važnost na sceni.
Nered i Stoka: Gangsta rap pioniri
Marin Ivanović (Stoka) i Marko Lasić (Nered) svojim su zajedničkim albumom “Spremni za rat” 1999. godine unijeli svježinu i mladenački duh u hrvatski rap. Album je snimljen u samo dva tjedna i smatra se jednim od najboljih albuma hrvatskog rapa. Stoka i Nered svojim su verbalnim vještinama i humorom donijeli novi zvuk na scenu, najbliži gangsta rapu. Njihova pjesma “Ritam grada” u suradnji s Josipom Lisac te “Od sumraka do zore” s Dinom Dvornikom pokazali su njihovu svestranost i sposobnost suradnje s velikim imenima hrvatske glazbene scene.
Splitska scena: The Beat Fleet i novi val
The Beat Fleet (TBF) iz Splita su nesumnjivo jedna od najvažnijih grupa hrvatskog hip-hopa. Njihov debitantski album “Ping-pong: umjetnost zdravog đira” (1997.) donio je svježi zvuk i originalne tekstove koji su odražavali život u Splitu. TBF su svojom kombinacijom rapa, funka, rocka i drugih žanrova stvorili prepoznatljiv stil, a hitovi poput “Genije”, “Nostalgična”, “Pozitivan stav” i “Smak svita” učinili su ih omiljenima među publikom.
Edo Maajka: Kralj balkanskog rapa
Edo Maajka je jedan od najvažnijih i najutjecajnijih repera na balkanskoj sceni. Njegov debitantski album “Slušaj mater” (2001.) postigao je veliki uspjeh, a Edo je postao poznat po svojim socijalno angažiranim tekstovima i originalnom stilu. Njegov drugi album “No sikiriki” (2004.) dodatno je učvrstio njegovu poziciju na sceni, a hitovi poput “No sikiriki”, “Pržiii” i “Prikaze” postali su klasici.
Novija rap scena: Nova lica i zvukovi
Hrvatska rap scena nastavlja rasti i razvijati se s novim generacijama repera. Grupa Dječaci iz Splita, koju čine Ivo Sivo, Vojko V i Zondo, postala je popularna svojim inovativnim pristupom i hitovima poput “Dalmacija” i “Narodna”. Iz njihovog rada razvila se grupa Kiša Metaka, koja je također stekla veliki broj obožavatelja. Na zagrebačkoj sceni ističu se High 5, Kuku$, Buntai, Tibor, K.R.A.S.T. i mnogi drugi, dok istok zemlje predstavlja grupa Krankšvester i izvođači poput Kandžije i Toxare.
Hrvatska povijest rap glazbe obilježena je dinamičnim razvojem i velikim utjecajem na popularnu kulturu. Od prvih koraka sredinom 1980-ih, preko zlatnog doba 1990-ih, do današnjih novih zvukova i izvođača, hrvatska rap scena nastavlja rasti i razvijati se. Ključni umjetnici poput Tram 11, Bolesne braće, TBF-a i Ede Maajke postavili su temelje za buduće generacije repera, a njihova glazba ostaje trajni zapis vremena i prostora u kojem su stvarali. Hrvatski rap je, unatoč svim izazovima, pronašao svoje mjesto na glazbenoj sceni i nastavlja inspirirati nove generacije umjetnika i obožavatelja.